Milloin valita com pääte domainille?

Valitse com pääte domainillesi, jos yrityksesi haluaa olla kansainvälinen. Vaihtoehtona on myös ostaa sekä .fi, että .com pääte ja ohjata .com pääte .fi sivustolle, kuten Visio Sites tekee.

Henri Arvela

WordPress-asiantuntija

Hei, olen Henri, Visio Sites Oy perustaja. Opiskelen kauppatieteitä Tampereen yliopistossa. Visio Sites kehittää WordPress verkkosivustoja Tampereella ja Lahdessa.
Com pääte domainille

Com pääte on yksi yleisimmistä ja tunnetuimmista verkkotunnuspäätteistä maailmassa. Monelle yritykselle valinta .com-päätteestä voi olla avain maailmanlaajuiseen näkyvyyteen ja uskottavuuteen. Tässä artikkelissa käymme läpi, milloin com pääte kannattaa valita, mitä hyötyjä ja haittoja siihen liittyy sekä tarjoamme vinkkejä, kuinka hyödyntää com-päätettä yhdessä kotimaisen .fi-päätteen kanssa.

  • Com pääte sopii erityisesti kansainvälisille yrityksille.
  • Com-pääte on lyhyt, kansainvälisesti tunnettu ja helppo muistaa.
  • Voit ostaa sekä .fi- että .com-päätteet ja ohjata ne saman verkkosivun alle.

Mikä on com pääte ja miksi se on suosittu?

Com on yksi alkuperäisistä yläkategorian yleisverkkotunnuksista (gTLD, generic Top Level Domain), joka on alun perin tarkoittettu kaupallisille organisaatioille. Nykyään com-pääte on maailman käytetyin verkkotunnuspääte, jota tunnistetaan lähes kaikkialla. Se on lyhyt, helposti lausuttava ja mieleenjäävä – siksi se tarjoaakin hyvän mahdollisuuden rakentaa vahva verkkoläsnäolo.

Milloin valita com pääte domainille?

Com pääte kannattaa valita erityisesti, jos yrityksellä tai projektilla on kansainvälinen tavoite tai haluat suunnata markkinointia laajalle yleisölle. Toisin kuin paikalliset verkkotunnuspäätteet kuten .fi, com ei rajaa kohdeyleisöä maantieteellisesti. Tämä tekee siitä ihanteellisen esimerkiksi verkkokaupoille, palveluntarjoajille ja brändeille, jotka haluavat kasvattaa tunnettuuttaan Suomen rajojen ulkopuolella.

Lisäksi com-pääte antaa yrityksestäsi ammattimaisen ja laajalti tunnistettavan kuvan. Moni kuluttaja yhdistää com-päätteen suoraan luotettavuuteen ja vakiintuneeseen toimijaan – se voi olla pieni, mutta merkityksellinen kilpailuetu.

Com pääte vs. .fi – kumpi valita?

Suomessa toimivat yritykset saattavat kysyä, pitäisikö domain olla .fi vai com? Vastaus riippuu pitkälti yrityksen kohdeyleisöstä ja suunnitelmista.

  • .fi-pääte on vahva valinta, kun keskitytään kotimaan markkinoihin ja halutaan viestiä paikallisuudesta.
  • Com-pääte</strong avaa oven kansainvälisille markkinoille ja antaa ammattimaisen kuvan laajempaan yleisöön.

Moni suomalainen yritys käyttää molempia päätteitä: verkkosivusto on ensisijaisesti .fi-pääteessä, mutta .com-pääte omistetaan estämään väärinkäytökset ja ohjaamaan käyttäjät sujuvasti oikeaan paikkaan. Esimerkiksi Visio Sites käyttää tätä strategiaa – .com-domain ohjataan .fi-sivustolle, mikä turvaa brändin ainutlaatuisuuden myös kansainvälisesti.

Omista com pääte ja suojaa brändisi eri kanavissa

Kun omistat com-päätteen, varmistat, ettei kilpailija tai huijari pääse hyödyntämään yrityksesi nimeä. Tämä lisää asiakkaiden luottamusta ja suojaa digitaalista brändiäsi. Moni verkkoyritys ostaakin vähintään .fi:n lisäksi myös com-päätteen ja mahdollisesti muita alapäätteitä (kuten .net, .org), jotta kaikki suunnat tulevat turvatuiksi. Tämä on nykyään melkein välttämätöntä erityisesti brändeille, jotka tavoittelevat pitkäjänteistä ja laajaa kasvua.

Miten ohjata .com-domain .fi-sivustolle?

Ohjaaminen onnistuu helposti 301-redirectillä, jolloin liikenne .com-domainilta siirtyy automaattisesti .fi-verkkosivustolle. Tämä on hyvä tapa varmistaa hakukoneiden kannalta selkeä ja vahva bränditeema, joka ei hajota linkkimehua eri osoitteisiin.

Jos et vielä tunne WordPressin domainhallintaa, kannattaa laittaa meille viestiä. Autamme mielellämme!

Entä jos com-pääte ei ole saatavilla?

Jos haluamasi com-pääte on jo varattu, älä hätäile. Voit harkita esimerkiksi:

  • Domain-välimerkkejä tai -lyhenteitä (hyödynnä kuitenkin maltillisesti)
  • Eri kansainvälisiä domainpäätteitä, kuten .net tai .org
  • Uusimpia gTLD-päätteitä, kuten .shop, .online tai toimialakohtaisia päätteitä

Kannattaa myös tarkistaa, onko .com-domain myytävänä toiselta omistajalta, koska valmiille domainille voi joskus tehdä fiksun investoinnin.

Usein kysytyt kysymykset

Miksi com pääte on suosittu yritysten keskuudessa?

Com pääte on maailman tunnetuin ja laajimmin hyväksytty verkkotunnuspääte, joka viestii kansainvälisyydestä ja luotettavuudesta.

Voinko käyttää .com-päätettä, vaikka yritykseni toimii vain Suomessa?

Kyllä, mutta kotimarkkinoille suunnataan usein .fi-päätteen avulla lisäpaikallisuuden takia. Moni omistaa molemmat ja ohjaa com-päätteen .fi-sivulle.

Miten ostan com-päätteen ja ohjaan sen .fi-sivustolle?

Ostamalla domainin rekisteröijältä ja tekemällä 301-redirect -ohjauksen webhotellisi hallintapaneelissa tai käyttämällä WordPressin ohjauslisäosia.

Onko .com-päätteellä suoraa vaikutusta hakukonenäkyvyyteen?

Ei suoraa, mutta se voi parantaa brändin luottamusta ja käyttäjäkokemusta, mikä voi vaikuttaa orgaanisiin sijoituksiin epäsuorasti.

Mitä teen, jos haluamani com-domain on varattu?

Voit kokeilla muita domainmuunnelmia, muita kansainvälisiä tai toimialakohtaisia päätteitä tai ostaa domainin nykyiseltä omistajalta, jos se on mahdollista.

Opi lisää WordPressistä

Opi kirjoitustemme avulla

follow nofollow

Mitä eroa on follow- ja nofollow-linkeillä?

Follow välittää PageRankia, nofollow ei aina. Pureudumme rel-attribuutteihin, vaikutuksiin indeksoinnissa…
Visio Sites Logo Purple Background

Ilmoitus: Yrityksen tilinumero on vaihtunut.

Visio Sites Oy vaihtoi pankkia 7.10.2025…
guest posting

Guest posting vs. linkkivaihto: kumpi kannattaa valita?

Guest postit vai linkkivaihto? Plussat, miinukset, riskitasot ja Google-ohjeistukset. Käytännön…

WordPress verkkosivut, hakukoneoptimointi & UGC-markkinointi

Tarjoamamme ratkaisut

WordPress verkkosivut

Visio Sites tarjoaa kaiken verkkosivuihin tarvittavan yhdelle sopimuksella. Palveluumme sisältyy verkkosivuston suunnittelu, kehittäminen ja ylläpito. Maksamme verkkotunnuksen, webhotellin, WordPressin ja siihen tarvittavien lisäosien lisenssimaksut. Sivustosi varmuuskopioidaan päivittäin sekä huolehdimme sen ajantasaisuudesta ja turvallisuudesta asiantuntevan tuen ansiosta. Kaikki toimii turvallisesti, tehokkaasti ja laadukkaasti.

Miksi antaa verkkosivusto ylläpidettäväksi?

Visio Sites Oy tarjoaa kattavan ja kustannustehokkaan ratkaisun WordPress-verkkosivujen ylläpitoon. Yrityksellämme on henkilökohtainen sopimus webhotellintarjoajamme kanssa, mikä takaa nopean suorituskyvyn ja optimoidun välimuistin käytön alennettuun hintaan. Yksilöllinen hintamme tarjoaa mahdollisuuden ylläpitää asiakkaidemmekin sivustoja kustannustehokkailla hinnoilla. Lisäksi hakukoneoptimointi ja -ystävällisyys on olennainen osa palveluamme, ja säännöllinen päivitys parantaa sivustosi näkyvyyttä hakutuloksissa. Lisäksi tarjoamme täyden laatutakuun, joten maksat vain, jos olet tyytyväinen lopputulokseen. Valitsemalla meidät, saat riskittömän ja ammattimaisen ratkaisun, joka tukee liiketoimintaasi ja varmistaa verkkosivustosi menestyksen.

  • Kustannustehokas, sillä yrityksenne säästää aikaa sekä rahaa
  • Asiantunteva tuki, joka vastaa kysymyksiinne ja muokkaa sivustoa
  • Näkyvyys hakukoneissa, koska päivitetyt sivut peittoavat passiiviset hakukoneissa
  • Turvallinen, sillä huolehdimme lisäosien päivityksistä sekä vastaamme DDoS-hyökkäyksiin
  • Nopea latausaika, kun huolehdimme tietokantojen siisteydestä ja objektivälimuistin toiminnasta.

Hakukoneoptimointi

Suoritamme hakukoneoptimointia (SEO) niin ylläpitämillemme sivustoille, kuin muidenkin tahojen ylläpitämille sivustoille. Hakukoneoptimointi voi olla sivuston teknistä hakukoneoptimointia, ulkoista hakukoneoptimointia tai hakukoneoptimoidun sisällön tuottamista. Tutustu, miten vain kuuden tunnin työpanoksella nostimme asiakkaan sivuston näkyvyyttä +1900%.

User-generated content markkinointi

UGC (User-Generated Content) tarkoittaa käyttäjien luomaa sisältöä, kuten arvosteluja, kuvia, videoita ja blogikirjoituksia. UGC-sisällöntuotanto on tehokas tapa lisätä brändisi näkyvyyttä ja luotettavuutta. Kehitimme ilmaisen alustan yhdistääksemme user-generated content sisällöntuottajat heitä etsivien yritysten kanssa. Sivustolle on toistaiseksi rekisteröitynyt yli 300 sisällöntuottajaa.