10 yleisintä virhettä linkkien rakentamisessa

Vältä kielletyt taktiikat, ylioptimoidut ankkurit, PBN-verkot ja irrelevantit lähteet. Lista yleisimmistä virheistä ja tarkat korjausohjeet.

Henri Arvela

WordPress-asiantuntija

Hei, olen Henri, Visio Sites Oy perustaja. Opiskelen kauppatieteitä Tampereen yliopistossa. Visio Sites kehittää WordPress verkkosivustoja Tampereella ja Lahdessa.
linkkivirheet

Tämä lista on nopein tapa välttää kalleimmat linkkivirheet: kielletyt taktiikat, ylioptimoidut ankkurit, PBN-verkot ja irrelevantit lähteet. Alla on jokaiselle virheelle täsmäkorjaus, joka toimii WordPressissä ja skaalautuu myös pienellä budjetilla.

  • Selkeät ohjeet: mitä korjata, miten ja missä järjestyksessä
  • Luonnollinen ankkuristrategia ja rel-merkinnät (nofollow, sponsored, ugc)
  • Kestävä linkkiprofiili tekoälyhaun aikakaudelle ⚡

Olen auditoinut kymmeniä sivustoja, ja samat linkkivirheet toistuvat. Kun siivosimme yhden asiakkaan profiilin ja korvasimme riskilinkit laadukkailla lähteillä, orgaaninen kasvu lähti nousuun ilman lisäsisältöä. Sama malli toimi myös teknisen siivouksen yhteydessä eräässä projektissa (ks. referenssi: tekninen hakukoneoptimointi).

1 Ylioptimoidut ankkuritekstit

Kun toistuvat “raha-ankkurit” (esim. “halvat keittiöremontit Helsinki”) linkittävät samaan sivuun, profiili näyttää manipuloidulta. Tämä on yksi näkyvimmistä linkkivirheistä. Variaation puute heikentää luottamusta ja voi jarruttaa sijoituksia jopa kuukausiksi.

Korjaus: tee ankkurijakauma, jossa enemmistö on brändi- ja URL-ankkureita sekä luonnollisia ankkureita (“lue lisää”, “tutustu”). Pidä osuvat, aihetta kuvaavat ankkurit 10–20 prosentissa ja säilytä tarkka vastaavuus vain pienessä osuudessa. Sovita ankkurit hakutarkoitukseen ja vaihtele synonyymejä sekä pituuksia.

2 Heikkolaatuisten linkkien ostaminen ja linkkifarmit

Ostetut linkit matalaluokkaisista blogeista tai hakemistoista jättävät jalanjälkiä. Googlen linkkiohjeet kieltävät maksulliset linkit, jotka välittävät PageRankin (Googlen linkkisuosittavuuden mittari) – riski on sekä algoritminen heikkeneminen että manuaalinen toimenpide.

Korjaus: priorisoi viestintää ja mediasuhteita (aseman vahvistaminen, ei “ostaminen”). Pyydä poistot heikkolaatuisista lähteistä ja käytä tarvittaessa Googlen Disavow-työkalua (hylkäys) riskilinkkien neutraloimiseen. Merkitse maksetut ja affiliate-linkit rel=”sponsored”.

3 PBN-verkkojen käyttö

PBN (Private Blog Network) on toisiinsa kytketty sivustoverkko, jonka ainoa tehtävä on siirtää linkkivoimaa. Tunnusmerkkejä ovat yhtenäiset IP-alueet, toisteinen sisältö ja ylikontrolloidut ankkurit. Lyhytaikainen hyöty vaihtuu usein pitkäksi toipumiseksi.

Korjaus: lopeta linkkien hankinta verkosta, pyydä poistot ja hylkää riskit. Korvaa menetetty signaali relevantilla kattauksella: paikalliset ja toimialakohtaiset sivustot, asiantuntijavierailut ja dataan perustuvat julkaisut. Älä 301-uudelleenohjaa PBN-sivuja omaan domainiisi – katkaise suhde selkeästi.

4 Irrelevantit linkkilähteet

Linkit aihepiirin tai maantieteen ulkopuolelta eivät tue E‑E‑A‑T-periaatteita (kokemus, asiantuntemus, auktoriteetti, luotettavuus). Kun rakennusliike saa linkkejä kryptoblogeista, signaali ei tunnu aidolta – ja algoritmi tulkitsee sen.

Korjaus: tähtää toimialan ja sijainnin relevanssiin. Parhaita lähteitä ovat esimerkiksi:

  • Paikalliset yhdistykset ja tapahtumat (sponsoroinnit merkittyinä rel=”sponsored”)
  • Toimialamediat ja blogit, joissa asiantuntijakommentti istuu luontevasti
  • Korkeakoulujen projektisivut tai hankkeet, jos osallistuminen on aitoa ja eettistä

5 Sivustonlaajuiset footer- ja widget-linkit

“Sitewide”-linkit kumppaneiden footereissa voivat paisuttaa ankkurijakauman ja näyttää manipulaatiolta. Varsinkin jos ankkuri on avainsanapitoinen eikä brändiankkuri.

Korjaus: rajoita yhteen brändiankkuriin tai partnerisivulle, mieluiten nofollow, jos kyse on kumppanuudesta. Poista toisteiset widget-linkit ja pidä linkit kontekstissa – linkki artikkelin sisältöosassa on aina luontevin.

6 Väärät rel-merkinnät tai niiden puute

Rel-attribuutti on HTML-linkin lisämerkintä, joka kertoo hakukoneille linkin luonteen. Ilman rel=”sponsored” tai rel=”nofollow ugc” -merkintöjä (UGC = User-Generated Content, käyttäjien tuottama sisältö) maksetut ja käyttäjäkommenteissa olevat linkit voivat rikkoa ohjeita.

Korjaus: WordPressissä voit lisätä rel-attribuutit suoraan linkkiasetuksista. Käytä rel=”sponsored” maksetuissa, rel=”nofollow ugc” kommenteissa ja foorumeilla ja jätä luontevat toimitukselliset linkit ilman rel-merkintää.

7 Sisäisen linkityksen unohtaminen

Ilman sisäisiä linkkejä ulkoisista linkeistä saatu hyöty jää yhden sivun sisälle. Myös hakukoneet tarvitsevat selkeän reitin aiheklustereiden välillä.

Korjaus: tee aihekohtaiset hubit: yksi “pilarisivu” ja 5–10 tukisivua, joista linkität ristiin kuvaavilla ankkureilla. WordPressissä lisää 2–4 kontekstuaalista sisäistä linkkiä jokaiseen uuteen juttuun ja ota käyttöön murupolut (breadcrumbs) sekä selkeä navigaatiorakenne.

8 Epäluonnollinen linkkitahti

Linkkiryöppy yhdellä viikolla ja sen jälkeen hiljaisuus näyttää epäluonnolliselta. Tasainen, aidosta tekemisestä syntyvä tahti on turvallisempi ja kestävämpi.

Korjaus: ajoita ulostulot ja vierasjulkaisut kuukausitasolle, vältä massahakemistojen täyttöpäiviä ja keskity kampanjoihin, joilla on uutisarvoa. Päivitä ja relanssaa parhaita sisältöjä säännöllisesti, jotta ansaitut linkit kertyvät luonnollisesti.

9 Mittaamisen ja auditoinnin puute

Ilman seurantaa et tiedä, mitkä lähteet toimivat, missä ankkurit ylikorostuvat tai mihin sivuihin linkkivoima oikeasti virtaa. Se on yksi hiljaisimmista mutta kalleimmista linkkivirheistä.

Korjaus: perusta kuukausirutiini Google Search Consolen linkkiraportin ja laskeutumissivujen seurantaan. Pidä yllä taulukoa linkkilähteistä, ankkureista ja kohdesivuista ja seuraa näitä mittareita:

  • Uudet viittaavat verkkotunnukset ja niiden relevanssi
  • Ankkurijakauma per kohdesivu
  • Sijoitukset ja klikkaukset kohdesivuille sekä indeksointitila

10 Linkkien rakentaminen ilman linkattavaa sisältöä

Jos sivulla ei ole arvoa, jota ihmiset haluavat jakaa, outreach tuntuu työntämiseltä. Linkkimagneetti syntyy datasta, visualisoinneista, työkaluista ja konkreettisista oppaista.

Korjaus: luo linkattavia kokonaisuuksia, kuten tilastoartikkeli omasta datasta, interaktiivinen laskuri, paikallinen “paras X” -opas tai syvä asiantuntijanäkemys. Yhdistä tähän kevyt PR-pitchaus toimialamedialle ja päivitä sisältö säännöllisesti, jotta se pysyy viitattavana.

Vahva linkkiprofiili syntyy kurinalaisuudesta, ei tempuista

Kun korjaat tärkeimmät linkkivirheet – ankkurijakauman, rel-merkinnät, relevanssin, sisäisen linkityksen ja mittauksen – hakukoneet ymmärtävät paremmin, missä olet auktoriteetti. Tekoälyhaku suosii luotettavia lähteitä, ja luottamus rakentuu johdonmukaisesta tekemisestä. Tee ensin siivous, sitten skaalaa toimivia taktiikoita ja keskity lopuksi linkattavaan sisältöön. Tämä järjestys säästää rahaa, vähentää riskejä ja kiihdyttää orgaanista kasvua pitkällä aikavälillä.

Opi lisää WordPressistä

Opi kirjoitustemme avulla

verkkosivut 2025

Mitä olen oppinut verkkosivuista viimeisen vuoden aikana?

Olen kehittänyt verkkosivustoja päivittäin viimeisen vuoden ajan. WordPress ja Elementor…
Verkkosivut markkinoinnin perusta

Verkkosivut on markkinoinnin perusta

Verkkosivut on kaiken markkinoinnin perusta. Verkkosivusto on yrityksen oma pelikenttä,…
gpt 5

Mitä uudistuksia GPT 5 toi?

GPT-5 ymmärtää paremmin kontekstin, ajattelee fiksusti ja yhdistää tekstiä, kuvia…

WordPress verkkosivut, hakukoneoptimointi & UGC-markkinointi

Tarjoamamme ratkaisut

WordPress verkkosivut

Visio Sites tarjoaa kaiken verkkosivuihin tarvittavan yhdelle sopimuksella. Palveluumme sisältyy verkkosivuston suunnittelu, kehittäminen ja ylläpito. Maksamme verkkotunnuksen, webhotellin, WordPressin ja siihen tarvittavien lisäosien lisenssimaksut. Sivustosi varmuuskopioidaan päivittäin sekä huolehdimme sen ajantasaisuudesta ja turvallisuudesta asiantuntevan tuen ansiosta. Kaikki toimii turvallisesti, tehokkaasti ja laadukkaasti.

Miksi antaa verkkosivusto ylläpidettäväksi?

Visio Sites Oy tarjoaa kattavan ja kustannustehokkaan ratkaisun WordPress-verkkosivujen ylläpitoon. Yrityksellämme on henkilökohtainen sopimus webhotellintarjoajamme kanssa, mikä takaa nopean suorituskyvyn ja optimoidun välimuistin käytön alennettuun hintaan. Yksilöllinen hintamme tarjoaa mahdollisuuden ylläpitää asiakkaidemmekin sivustoja kustannustehokkailla hinnoilla. Lisäksi hakukoneoptimointi ja -ystävällisyys on olennainen osa palveluamme, ja säännöllinen päivitys parantaa sivustosi näkyvyyttä hakutuloksissa. Lisäksi tarjoamme täyden laatutakuun, joten maksat vain, jos olet tyytyväinen lopputulokseen. Valitsemalla meidät, saat riskittömän ja ammattimaisen ratkaisun, joka tukee liiketoimintaasi ja varmistaa verkkosivustosi menestyksen.

  • Kustannustehokas, sillä yrityksenne säästää aikaa sekä rahaa
  • Asiantunteva tuki, joka vastaa kysymyksiinne ja muokkaa sivustoa
  • Näkyvyys hakukoneissa, koska päivitetyt sivut peittoavat passiiviset hakukoneissa
  • Turvallinen, sillä huolehdimme lisäosien päivityksistä sekä vastaamme DDoS-hyökkäyksiin
  • Nopea latausaika, kun huolehdimme tietokantojen siisteydestä ja objektivälimuistin toiminnasta.

Hakukoneoptimointi

Suoritamme hakukoneoptimointia (SEO) niin ylläpitämillemme sivustoille, kuin muidenkin tahojen ylläpitämille sivustoille. Hakukoneoptimointi voi olla sivuston teknistä hakukoneoptimointia, ulkoista hakukoneoptimointia tai hakukoneoptimoidun sisällön tuottamista. Tutustu, miten vain kuuden tunnin työpanoksella nostimme asiakkaan sivuston näkyvyyttä +1900%.

User-generated content markkinointi

UGC (User-Generated Content) tarkoittaa käyttäjien luomaa sisältöä, kuten arvosteluja, kuvia, videoita ja blogikirjoituksia. UGC-sisällöntuotanto on tehokas tapa lisätä brändisi näkyvyyttä ja luotettavuutta. Kehitimme ilmaisen alustan yhdistääksemme user-generated content sisällöntuottajat heitä etsivien yritysten kanssa. Sivustolle on toistaiseksi rekisteröitynyt yli 300 sisällöntuottajaa.