Tekninen hakukoneoptimointi nosti näkyvyyttä hakukoneissa +1900%

Suoritin teknisen hakukoneoptimoinnin UGC Toimiston verkkosivustolle. Lisäämättä lausettakaan tekstiä verkkosivuston klikkaukset nousivat +150% ja näyttökerrat +1900%.

Mitä tekninen hakukoneoptimointi tarkoittaa?

Tekninen hakukoneoptimointi tarkoittaa sitä, kun sivuston koodia muutetaan helpommin hakukoneen ymmärrettäväksi. Hakukoneethan näkevät sivustosta ainoastaan koodin, eivätkä esimerkiksi näe kuvia kuten ihmiset. Tästä syystä hakukoneille voidaan kertoa, mitä kuvassa on, muun muassa hakukonenäkyvyyden ja saavutettavuuden parantamiseksi. Teknistä hakukoneoptimointia on myös sivuston latausnopeuden parantaminen.

Miten toteutin UGC Toimiston sivuston hakukoneoptimoinnin?

Ugctoimisto.fi:n hakukonenäkyvyys oli romahtanut joulukuussa 2024. Tämän oletetaan johtuvan Googlen julkaisemasta suuresta SEO-päivityksestä, jossa esimerkiksi salaukseen ja spämmiin littyviä kriteerejä kiristettiin. UGC Toimiston sivusto näytti hyvältä ja se oli käyttökelpoinen, mutta siinä oli lukuisia teknisiä vikoja. Sivusto oli kehitetty itselleni aiemmin tuntemattomalla Tilda-sisällönhallintajärjestelmällä.

Teknisen hakukoneoptimoinnin puuttumisen takia hakukonenäkyvyys romahti Joulukuussa 2024.

Aloitin listaamalla tekniset viat

Lähetin ensin UGC Toimistolle listan, jossa kerroin koodia lukemalla löytämäni viat sivustolla. Kerroin asiantuntijana palveluni tuntityöhinnan sekä arvion työhön kuluvan enintään 6 tuntia. Tässä vaiheessa UGC Toimisto ei ollut vielä sitoutunut mihinkään. Teknisen hakukoneoptimoinnin vikalista oli seuraava:

  • Otsikkojen struktuuri (h1, h2, h3…): Useammalla sivulla on enemmän kuin yksi h1-otsikko.
  • Kuvien/GIFien alt-tekstit: Alt-tekstit puuttuvat.
  • HTTP —> HTTPS: Sivuston kaikki sivut ovat suojaamattomia HTTP-sivuja, mikä heikentää luottamusta hakukoneiden silmissä ja saattaa johtaa hakukonenäkyvyyden heikkenemiseen.
  • Sivuista on julkaistu kopioita: Jotkut sivut näkyvät useana kappaleena. Sama sisältö löytyy esimerkiksi osoitteista http://www.ugctoimisto.fi ja http://ugctoimisto.fi.
  • Navigaation rikkinäiset linkit: Rikkinäiset linkit heikentävät käyttäjäkokemusta ja hakukonenäkyvyyttä.
  • HTML-koodin lang-määrite: Lang-määrite puuttuu, joten hakukoneet eivät automaattisesti ymmärrä sivun kieltä.
  • Avainsanojen/tekstin määrä: Avainsanoja voisi olla enemmän. Erityisesti koodia tarkkaillessa ero on valtava verrattuna erääseen hakukonekilpailijaan: 69 kertaa verraten 368 kertaan.

UGC Toimisto tarttui diiliin ja korjasin listaamaani viat, kuten luvattu.

Viat oli korjattu kolmen päivän jälkeen ensimmäisestä yhteydenotosta

Kolmen (3) päivän jälkeen ensimmäisestä yhteydenotosta olin ehtinyt suorittaa hakukoneoptimoinnit. Aktiivista aikaa tähän kului vain kuusi (6) tuntia.

Lähetin vielä UGC Toimistolle raportin tekemistäni muutoksista ja oletuksista, mitä niiden myötä tulee tapahtumaan. En halunnut luvata liian nopeita tuloksia, sillä hakukoneiden indeksoitumisen muutoksissa kestää poikkeuksetta päiviä. Tässä tapauksessa tulokset alkoivat näkyä kuitenkin lähes välittömästi.

Impressiot nousivat +1900% ja klikit +150%

Tekniset viat korjaamalla, vain kuuden tunnin aktiivisella työllä sivuston tavoittavuus nousi yli 20-kertaiseksi ja klikit 2.5-kertaiseksi. Tämä tapahtui lisäämättä lausettakaan sisältöä. Ottaen huomioon, että sivustolle ei lisätty sisältöä, olivat tulokset erinomaiset. Itse kokkikin yllättyi.

Aika

04/2025

Toimiala

Mainospalvelut

Asiakas

UGC Toimisto

Tekninen hakukoneoptimointi tuotti erinomaisia tuloksia UGC Toimistolle
Tekninen hakukoneoptimointi nosti hakukonenäkyvyyden 20-kertaiseksi

Kirill Sultanshin

”Meidän SEO on parantunut yli 150% alle viikossa, ja saimme Impressions luku 10:stä 210:een alle 7 päivässä. Henri löysi keinot oma-aloitteisesti miten saadaan nettisivu korjattua. Vahva suositus!”

Palaute

Mitä asiakas sanoi?

Miksi tekninen hakukoneoptimointi oli näin tehokasta?

Teknisten vikojen korjaaminen nosti verkkosivuston sivujen sijoituksia päivissä. Tämän takia korjaukseni nostivat sivuston näkyvyyttä Googlessa:

  • Otsikkojen struktuuri: Jokaisella sivulla pitää olla vain yksi korkeimman (h1) tason otsikko. Tämän jälkeen otsikoiden tulee olla hierarkisesti oikeassa järjestyksessä. h1 otsikon jälkeen voi tulla vain h2-tason otsikko. H2-otsikon jälkeen voi tulla vain toinen h2-otsikko tai seuraava alaotsikko h3.Himmeli otsikkojen struktuurista optimaalisen hakukoneoptimoinnin kannalta
  • Kuvien alt-tekstit: Kuvien alt-tekstit tarkoittavat alternative, eli vaihtoehtoisia tekstejä. Nämä ovat tekstejä, jotka näkyvät kuvan tilalla, jos kuva ei lataa. Alt-tekstien pitää olla tarkasti kuvaavia ja sisältää avainsanoja.
  • HTTPS-version käyttäminen: Verkkosivuston tulee pakottaa vierailija HTTPS-sivulle HTTP:n sijaan. HTTPS salaa tiedot, jotka siirtyvät käyttäjän selaimen ja verkkosivuston välillä. Sen lisäksi, että tämä herättää luottamusta vierailijassa, Google arvostelee nämä sivut HTTP-sivuja korkeammalle.
  • Sivuista ei ole kopioita: Jos sivustolla on sivuja, joiden sisältö löytyy identtisenä toiseltakin sivulta, Google voi tulkita tämän hakukoneiden manipuloinniksi. Google voi laskea kopio-sivun näkyvyyttä hakukoneissa.
  • Navigaation rikkinäiset linkit: Rikkinäiset linkit heikentävät käyttäjäkokemusta. Huono käyttäjäkokemus laskee näkyvyyttä hakukoneissa, kun käyttäjät eivät viihdy sivustolla yhtä kauan.
  • HTML-koodin lang-määrite: Lang-määrite tulee löytyy sivuston lähdekoodista, jotta hakukoneet ymmärtävät helposti sivun kielen.
  • Avainsanat: Avainsanaa tulee olla painotettuna mahdollisimman paljon sivulla, häiritsemättä kuitenkin lukijan käyttäjäkokemusta. Huomaathan, että avainsanaa voi myös lisätä lähdekoodiin, ei ainoastaan sivun näkyvään tekstiin. Avainsana voi näkyä esimerkiksi domainissa, url-osoitteessa ja alt-teksteissä.

Katso, millaisia verkkosivustoja olemme tehneet