WordPress hakukoneoptimointi SEO-lisäosan avulla

Yoast SEO logo violetilla taustalla

Jaa tämä julkaisu

WordPress hakukoneoptimointi on tärkeä osa sivuston kehittämistä ja ylläpitoa, jos tarkoitus on tuoda kävijöitä orgaanisesti hakukoneiden kautta. WordPressillä kehitettyjen verkkosivustojen hakukoneoptimointi on yksinkertaista moniin muihin sisällönhallintajärjestelmiin verrattuna. On silti pidettävä mielessä, että SEO — Search Engine Optimization koostuu hyvin monesta asiasta.

Google muuttaa hakukonenäkyvyyteen vaikuttavia algoritmeja jatkuvasti, mutta tässä artikkelissa esitetyt tavat tehostaa hakukonenäkyvyyttäsi ovat relevantteja pitkällä aikavälillä. Tärkein yksittäinen hakukonenäkyvyyteen vaikuttava tekijä on sisällön laatu. Verkkosivuilta löytyvän sisällön on oltava vierailijalle helppolukuista ja hyödyllistä. Artikkelissa esitetyissä vinkeissä oletetaan, että sinulla on valmis WordPress verkkosivusto, joka optimoidaan SEO-lisäosan avulla.

SEO-lisäosa on tehokas tapa parantaa hakukonenäkyvyyttä

WordPress hakukoneoptimointi on yksinkertaista SEO-laajennuksella, jonka avulla voit optimoida sivustosi otsikot, meta-kuvaukset, avainsanat sekä saada vinkkejä sivustosi hakukonenäkyvyyden parantamiseen. Visio Sites Oy käyttää kaikkien asiakkaiden sivustoilla Yoast SEO -lisäosaa. Yoast SEO on hyvin suosittu ja ilmainen hakukoneoptimointilisäosa.

Otettuasi lisäosan käyttöön se ohjaa sinua tekemään tietyt toimenpiteet, kuten antamaan tietoja yrityksestäsi, syöttämään yrityksesi logon ja hakukoneoptimoimaan sisältösi.

Yhdistä sivusto Google Search Consoleen ja Bing Webmasteriin

Hakukoneilla, kuten Google ja Bing, on omat hakukonetyökalunsa. Näitä on esimerkiksi Google Search Console ja Bing Webmaster. On tärkeää, että yhdistät sivustosi näihin, jotta hakukoneiden on helpompi ymmärtää sivustosi rakennetta, sen muutoksia ja ylipäätänsä olemassaoloa. Lisäksi näiden työkalujen kautta näet verkkosivustosi tilastoja, kuten näkyvyyttä sekä klikkimääriä.

Google Seach Console grafiikka

Näyttökuva Google Search Consolen grafiikasta. Violetti viiva kuvaa sivuston näyttökertoja Googlessa ja sininen klikkausmääriä. Kaaviosta näkee hyvin, kuinka Blogitekstit ovat tehokas tapa nostaa sivuston hakukonenäkyvyyttä.

Yli 80% käyttää Googlea ensisijaisena hakukoneena. Bingiä taas noin 10% [Lähde: statista.com]. Jotta sivustosi näkyy hyvin kaikissa hakukoneissa, sivustosi yhdistäminen kaikkien tärkeimpien hakukoneiden omaan työkaluun on tärkeää.

Linkkien kautta löydät ohjeet verkkosivusto-omaisuutesi lisäämisestä Googleen ja Bingiin.

XML Sivustokartta

Sivustokartta on yksinkertainen XML-muotoinen tiedosto, josta sekä koneen että ihmisen on yksinkertaista lukea tietoja. On tärkeää, että viet WordPress verkkosivustosi sivustokartan hakukoneiden hakukonetyökaluihin, kuten Google Search Console ja Bing Webmaster.

Sivustokartasta hakukoneiden on yksinkertaista ymmärtää sivustosi rakenne, sekä löytää kaikki sivut, jotka tulee listata hakukoneeseen. Lisäksi sivustokartan lisääminen auttaa hakukoneita löytämään tekemäsi muutokset verkkosivustolle.

Löydät sivustosi sivustokartan Yoast SEO -lisäosasta kohdasta Yoast SEO -> Asetukset -> Site Features. Kopioi osoitteen linkki hakukonetyökaluihin. Yleensä sivustokartan linkki on muotoa https://www.domain.fi/sitemap_index.xml.

XML-sivustokartan hakukoneille on tärkeää, jotta sivustosi rakenne on helppo ymmärtää.

Löydät linkin sivustokarttaasi Yoast Seo lisäosasta.

Google Search Console sivustokartta

Lisää linkki sivustokarttaasi Google Search Consoleen.

Yksittäisen sivun hakukoneoptimointi Yoast SEO avulla

Hakukoneoptimointi on suoritettava jokaiselle verkkosivustosi sivulle. Siirry muokkaamaan WordPress sivuasi ja rullaa alas löytääksesi Yoast SEO -osion.

Yoast SEO on SEO-työkalu, joka toimii saumattomasti WordPress kanssa

Kuvassa näet, miltä tämän sivuston etusivu näyttää Yoast SEO näkökulmasta. Vihreä väri kuvaa onnistunutta hakukoneoptimointia.

Aseta sivullesi kohdennettu avainfraasi. Tämä on sanapari tai lause, jolla haluat sivuston löytyvän. Avainfraasia on toistettava sivuston otsikoissa, kuvien alt-teksteissä sekä kappaleissa.

Tämän jälkeen muokkaa SEO-otsikkoa ja metakuvausta. Avainfraasi kannattaa sisällyttää tähänkin, mutta tärkeintä otsikossa ja metakuvauksessa on, että ne saavat mahdolliset asiakkaat avaamaan sivun. Niiden on siis oltava luottamusta herättävät sekä vierailijalle hyödylliset.

Paina ”SEO-analyysi” nähdäksesi parannusehdotuksia sivullesi. Toimi parannusehdotuksien mukaan ja pyri saamaan sivulle vihreä hymynaama. Todennäköisiä parannusehdotuksia on sisäinen ja ulkoinen linkittäminen, kuvien lisääminen tai avainfraasin liian vähäinen toisto. Lue tästä lisää hakukonenäkyvyyteen vaikuttavista tekijöistä.

Muita kirjoituksia WordPressiin liittyen

UGC Suomi portaali UGC-sisällöntuottajille

PROJEKTI: UGC-portaali yhdistää UGC-sisällöntuottajat ja mainostajat

Visio Sites Oy kehitti portaalin, joka yhdistää UGC-sisällöntuottajat ja mainostajat. UGCSUOMI.fi on kehitetty WordPressillä ja...
Visio Sites Blogi

Miten valita verkkotunnus?

Verkkotunnuksen valinta on tärkeä osa minkä tahansa verkossa tarjottavan palvelun aloittamista. Miten valita mahdollisimman hyvä...