WordPress-blogin ansaintamallit 2025

WordPress ja muiden blogien ansaintamallit ovat affliate-markkinointi, Google mainokset sekä sponsoriyhteistyöt.

Henri Arvela

WordPress-asiantuntija

Hei, olen Henri, Visio Sites Oy perustaja. Opiskelen kauppatieteitä Tampereen yliopistossa. Visio Sites kehittää WordPress verkkosivustoja Tampereella ja Lahdessa.
WordPress-blogin ansaintamallit 2025
  • Monipuoliset WordPress ansaintamallit: affiliate-markkinointi, mainostulot, oman tuotteen myynti
  • Hakukoneoptimointi ja käyttäjäkokemus avainasemassa – miten optimoida blogi uusimpiin hakukoneisiin
  • Omakohtainen WordPress-blogin ansaintakokemus ja parhaat käytännöt

WordPress ansaintamallit 2025

WordPress ansainta tarkoittaa kaikkia tapoja, joilla voit muuttaa WordPress-pohjaisen blogisi tai verkkosivustosi tuottoa tuottavaksi kanavaksi. Tämä voi olla suorien mainostulojen hankkimista, affiliate-kumppanuuksien kautta tulojen kasvattamista tai omien tuotteiden ja palveluiden myyntiä. Vuonna 2025 WordPress ansainta ei ole enää pelkkää on-page-mainontaa, vaan siihen kuuluu laajempi ekosysteemi: sisältömarkkinointi, tekoälyavusteinen personointi sekä käyttäjän tarpeisiin räätälöity ostopolku. Myös hakukoneiden, kuten Google SGE:n ja Perplexityn kehittyvät mallit vaikuttavat siihen, miten sisältösi löydetään ja miten lukijat konvertoidaan asiakkaiksi.

Blogin ansainta

 

Perinteiset ja uudet WordPress ja muiden blogien ansaintamallit

Perinteiset ansaintamallit, kuten Google AdSense-mainokset, affiliate-markkinointi ja sponsorointiyhteistyöt, säilyttävät paikkansa, mutta uudet teknologiat avaavat uusia mahdollisuuksia. Olen itse muuttanut WordPress-blogini luonnetta viime vuosina siten, että automatisoitu sisältöjen suosittelu ja tekoälyn avulla kohdennettu markkinointi ovat nyt normaalia arkea. Tässä muutama esimerkki toimivista WordPress ansaintamalleista:

  • Affiliate-markkinointi: Tuotearvostelut ja aiheenmukaiset suositukset tuottavat edelleen hyvin tuloja, kun ne perustuvat aitouteen ja luottamukseen.
  • Oman digituotteen myynti: Verkkokurssit, e-kirjat ja jäsenyydet kasvattavat tuloja ja sitouttavat lukijoita.
  • Mainostilan myynti: Premium-paikat sivustolla eri toimijoille, esimerkiksi brändätyt artikkelit tai bannerimainokset.
  • Palveluiden tarjoaminen: WordPress-hakukoneoptimointi tai konsultointipalvelut ovat luontevia lisätuloja blogin yhteyteen.

Kuinka optimoida WordPress ansainta hakukoneita ja tekoälyhakuja varten?

2025 ei riitä, että blogisi on hakukoneystävällinen tavallisin keinoin. Hakukoneiden tekoälypohjaiset haunäytöt, kuten Google SGE, painottavat sisältöjen semanttista laatua, käyttäjäkokemusta ja luotettavuutta. Tässä vinkit, joilla nostat WordPress blogiasi hakutuloksissa ja puhehaussa:

  1. Käytä pitkä häntä (long-tail) -avainsanoja luontevasti tekstissä ja otsikoissa. Esimerkiksi ”WordPress ansainta vuonna 2025” tai ”Paras tapa tienata blogilla WordPressillä”.
  2. Panosta loogisiin ja kysymysmuotoisiin alaotsikoihin, jotka vastaavat todellisiin hakuihin, kuten ”Miten tienata omaa WordPress-blogia?” tai ”Mitä ovat parhaat WordPress ansaintavinkit?”
  3. Paranna sivuston nopeutta ja mobiiliystävällisyyttä. Käytän omassa blogissani jatkuvasti vinkkejä WordPress-nettisivujen nopeuttamiseen, koska Google arvostaa tätä nyt entistä enemmän.
  4. Sisältömarkkinointi ja säännöllinen julkaisu: Parasta ansaintaa syntyy, kun blogissa on jatkuvasti uutta, laadukasta sisältöä, joka ratkaisee lukijan ongelmia.
  5. Hyödynnä sisäiset linkitykset ohjaamaan lukijat relevantteihin artikkeleihin.

Nämä toimenpiteet auttavat myös koneoppimaan tehokkaasti, millä hakusanoilla blogi toimii, ja lisäävät ansaintamahdollisuuksia niin perinteisissä kuin tekoälypohjaisissa hauissa.

Opi lisää WordPressistä

Opi kirjoitustemme avulla

follow nofollow

Mitä eroa on follow- ja nofollow-linkeillä?

Follow välittää PageRankia, nofollow ei aina. Pureudumme rel-attribuutteihin, vaikutuksiin indeksoinnissa…
Visio Sites Logo Purple Background

Ilmoitus: Yrityksen tilinumero on vaihtunut.

Visio Sites Oy vaihtoi pankkia 7.10.2025…
guest posting

Guest posting vs. linkkivaihto: kumpi kannattaa valita?

Guest postit vai linkkivaihto? Plussat, miinukset, riskitasot ja Google-ohjeistukset. Käytännön…

WordPress verkkosivut, hakukoneoptimointi & UGC-markkinointi

Tarjoamamme ratkaisut

WordPress verkkosivut

Visio Sites tarjoaa kaiken verkkosivuihin tarvittavan yhdelle sopimuksella. Palveluumme sisältyy verkkosivuston suunnittelu, kehittäminen ja ylläpito. Maksamme verkkotunnuksen, webhotellin, WordPressin ja siihen tarvittavien lisäosien lisenssimaksut. Sivustosi varmuuskopioidaan päivittäin sekä huolehdimme sen ajantasaisuudesta ja turvallisuudesta asiantuntevan tuen ansiosta. Kaikki toimii turvallisesti, tehokkaasti ja laadukkaasti.

Miksi antaa verkkosivusto ylläpidettäväksi?

Visio Sites Oy tarjoaa kattavan ja kustannustehokkaan ratkaisun WordPress-verkkosivujen ylläpitoon. Yrityksellämme on henkilökohtainen sopimus webhotellintarjoajamme kanssa, mikä takaa nopean suorituskyvyn ja optimoidun välimuistin käytön alennettuun hintaan. Yksilöllinen hintamme tarjoaa mahdollisuuden ylläpitää asiakkaidemmekin sivustoja kustannustehokkailla hinnoilla. Lisäksi hakukoneoptimointi ja -ystävällisyys on olennainen osa palveluamme, ja säännöllinen päivitys parantaa sivustosi näkyvyyttä hakutuloksissa. Lisäksi tarjoamme täyden laatutakuun, joten maksat vain, jos olet tyytyväinen lopputulokseen. Valitsemalla meidät, saat riskittömän ja ammattimaisen ratkaisun, joka tukee liiketoimintaasi ja varmistaa verkkosivustosi menestyksen.

  • Kustannustehokas, sillä yrityksenne säästää aikaa sekä rahaa
  • Asiantunteva tuki, joka vastaa kysymyksiinne ja muokkaa sivustoa
  • Näkyvyys hakukoneissa, koska päivitetyt sivut peittoavat passiiviset hakukoneissa
  • Turvallinen, sillä huolehdimme lisäosien päivityksistä sekä vastaamme DDoS-hyökkäyksiin
  • Nopea latausaika, kun huolehdimme tietokantojen siisteydestä ja objektivälimuistin toiminnasta.

Hakukoneoptimointi

Suoritamme hakukoneoptimointia (SEO) niin ylläpitämillemme sivustoille, kuin muidenkin tahojen ylläpitämille sivustoille. Hakukoneoptimointi voi olla sivuston teknistä hakukoneoptimointia, ulkoista hakukoneoptimointia tai hakukoneoptimoidun sisällön tuottamista. Tutustu, miten vain kuuden tunnin työpanoksella nostimme asiakkaan sivuston näkyvyyttä +1900%.

User-generated content markkinointi

UGC (User-Generated Content) tarkoittaa käyttäjien luomaa sisältöä, kuten arvosteluja, kuvia, videoita ja blogikirjoituksia. UGC-sisällöntuotanto on tehokas tapa lisätä brändisi näkyvyyttä ja luotettavuutta. Kehitimme ilmaisen alustan yhdistääksemme user-generated content sisällöntuottajat heitä etsivien yritysten kanssa. Sivustolle on toistaiseksi rekisteröitynyt yli 300 sisällöntuottajaa.