Miten valita verkkotunnus?

Verkkotunnuksen valinta on tärkeä osa minkä tahansa verkossa tarjottavan palvelun aloittamista. Miten valita mahdollisimman hyvä verkkotunnus?
WordPress-asiantuntija hymyilee kauluspaita päällään

Henri Arvela

WordPress-asiantuntija

Hei, olen Henri, Visio Sites Oy perustaja. Opiskelen kauppatieteitä Tampereen yliopistossa. Visio Sites kehittää WordPress verkkosivustoja Tampereella ja Lahdessa.

Verkkotunnuksen valinta on tärkeä osa verkkosivuston luomista. Verkkotunnuksen valinnassa tulee ottaa huomioon monia erilaisia asioita, kuten muistettavuus, pituus, pääte ja hakukoneoptimointi. Toisaalta on olemassa myös verkkotunnuslaki, jossa kerrotaan sallitun verkkotunnuksen piirteet.

Hyvin valittu verkkotunnus voi parantaa sivustosi näkyvyyttä hakukoneissa ja houkutella enemmän kävijöitä. Verkkotunnuksen valinnassa kannattaa myös miettiä, miten se sopii brändiisi ja yrityksesi imagoon. Muista, että verkkotunnus on usein ensimmäinen asia, jonka potentiaaliset asiakkaat näkevät, joten sen tulisi olla ammattimainen ja helposti muistettava.

Mikä on verkkotunnus?

Verkkotunnus eli domain on yksilöllinen osoite, jonka avulla verkkosivusto löytyy internetistä. Se koostuu yleensä nimestä ja päätteestä, kuten .fi, .com tai .net. Verkkotunnus toimii verkkosivuston osoitteena tai sijaintina internetissä, jonka avulla käyttäjät löytävät sivuston helposti ja mistä sivuston muodostavat tiedostot löytyvät.

Verkkotunnus on tärkeä osa verkkosivuston brändiä ja identiteettiä. Hyvin valittu verkkotunnus voi auttaa erottumaan kilpailijoista ja luomaan luotettavan ja ammattimaisen vaikutelman. Verkkotunnuksen valinnassa kannattaa myös miettiä, miten se sopii yrityksesi nimeen ja toimialaan. Esimerkiksi, jos yrityksesi nimi on ”Visio Sites Oy”, verkkotunnus visiosites.fi voi olla hyvä valinta.

Mitä verkkotunnus maksaa?

Verkkotunnuksen hinta vaihtelee riippuen valitusta päätteestä ja rekisteröijästä. Yleensä .fi-verkkotunnukset maksavat noin 10-20 euroa vuodessa, kun taas kansainväliset päätteet, kuten .com, voivat olla hieman kalliimpia. On hyvä vertailla eri palveluntarjoajien hintoja ja tarjouksia ennen päätöksen tekemistä.

Verkkotunnuksen hinta voi myös vaihdella riippuen siitä, kuinka pitkäksi aikaa verkkotunnus rekisteröidään. Usein pidemmät rekisteröintiajat voivat olla edullisempia kuin lyhyemmät. Lisäksi jotkut rekisteröijät tarjoavat alennuksia ja kampanjoita uusille asiakkaille, joten kannattaa pitää silmällä näitä tarjouksia. Esimerkiksi hostinpalvelu.fi tarjoaa tällä hetkellä tarjousta, jossa .fi verkkotunnus maksaa vain 1€/vuosi.fi

Mistä verkkotunnuksen saa?

Verkkotunnuksen voi hankkia useilta eri rekisteröijiltä, eli yrityksiltä, jotka tarjoavat verkkotunnusten välitystä. Löydät listan verkkotunnuksenvälittäjistä Traficomin sivuilta. Suosittelemme ostamaan webhotellin ja verkkotunnuksen samalta yritykseltä. Rekisteröijän valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota hintaan, asiakaspalveluun ja lisäpalveluihin, kuten SSL-sertifikaattiin. SSL-sertifikaatti varmistaa, että verkkosivuston ja käyttäjän välinen liikenne on salattu ja turvallinen.

SSL-sertifikaatti on erityisen tärkeä, jos verkkosivustolla käsitellään henkilökohtaisia tietoja tai maksutapahtumia. SSL-sertifikaatti on äärimmäisen tärkeä, koska sivustot ilman sitä herättävät epäluottamusta ja listautuvat heikommin hakukoneissa. Monet rekisteröijät tarjoavat SSL-sertifikaatteja osana verkkotunnuksen rekisteröintipakettia, joten kannattaa tarkistaa, sisältyykö tämä palvelu hintaan. Lisäksi SSL-sertifikaatti voi parantaa verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä, sillä hakukoneet suosivat turvallisia sivustoja.

Vapaana olevat verkkotunnukset

Ennen verkkotunnuksen rekisteröintiä on tärkeää tarkistaa, että haluamasi verkkotunnus on vapaana. Tämä onnistuu helposti traficomin fi-verkkotunnushaun kautta. On hyvä myös tarkistaa kilpailijoiden verkkotunnukset, etteivät ne ole liian samankaltaisia.

Verkkotunnus ja sähköposti

Verkkotunnuksen rekisteröinnin yhteydessä on usein mahdollista luoda myös oma sähköpostiosoite, joka käyttää samaa verkkotunnusta. Tämä voi lisätä ammattimaisuutta ja uskottavuutta, erityisesti yrityksille. Esimerkiksi, jos verkkotunnuksesi on esimerkki.fi, voit luoda sähköpostiosoitteen muotoa info@esimerkki.fi.

Oma sähköpostiosoite voi myös auttaa erottumaan kilpailijoista ja luomaan luotettavan vaikutelman. Monet rekisteröijät tarjoavat sähköpostipalveluita osana verkkotunnuksen rekisteröintipakettia, joten kannattaa tarkistaa, sisältyykö tämä palvelu hintaan. Lisäksi oma sähköpostiosoite voi helpottaa yhteydenpitoa asiakkaiden kanssa.

Verkkotunnuslaki

Verkkotunnuslaki määrittelee, millaisia verkkotunnuksia voidaan rekisteröidä. Lain mukaan verkkotunnuksen tulee olla yksilöllinen, eikä se saa loukata toisen tavaramerkkiä tai toiminimeä. Verkkotunnuksessa tulee olla vähintään 2 kirjainta. Lisäksi verkkotunnuksen tulee olla hyvän tavan mukainen, eikä se saa sisältää loukkaavaa tai harhaanjohtavaa sisältöä. Verkkotunnuslain noudattaminen voi auttaa suojaamaan yrityksesi brändiä ja mainetta.

Verkkotunnuksen muistettavuus

Hyvä verkkotunnus on helposti muistettava ja kirjoitettavissa. Lyhyet ja ytimekkäät verkkotunnukset ovat yleensä parempia kuin pitkät ja monimutkaiset. Vältä erikoismerkkejä ja numeroita, jos mahdollista, sillä ne voivat vaikeuttaa verkkotunnuksen muistamista ja kirjoittamista oikein.

Muistettavuus on tärkeä tekijä verkkotunnuksen valinnassa, sillä se voi vaikuttaa siihen, kuinka helposti käyttäjät löytävät sivustosi. Hyvin muistettava verkkotunnus voi myös auttaa erottumaan kilpailijoista ja houkuttelemaan enemmän kävijöitä. Lisäksi muistettavuus voi parantaa verkkosivuston brändiä ja luoda luotettavan ja ammattimaisen vaikutelman.

Hakukoneoptimointi

Verkkotunnuksen valinnassa kannattaa ottaa huomioon myös hakukoneoptimointi (SEO). Avainsanojen sisällyttäminen verkkotunnukseen voi parantaa sivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Esimerkiksi, jos tarjoat puutarhapalveluita, verkkotunnus kuten puutarhapalvelut.fi voi auttaa sivustoasi sijoittumaan paremmin hakutuloksissa.

Hakukoneoptimointi on tärkeä tekijä verkkotunnuksen valinnassa, sillä se voi vaikuttaa siihen, kuinka helposti käyttäjät löytävät sivustosi hakukoneiden kautta. Hyvin optimoitu verkkotunnus voi parantaa sivuston näkyvyyttä ja houkutella enemmän kävijöitä. Lisäksi hakukoneoptimointi voi auttaa erottumaan kilpailijoista ja luomaan luotettavan ja ammattimaisen vaikutelman.

Verkkotunnuksen päätteen valinta

Verkkotunnuksia voi ostaa eri päätteillä, kuten .fi .net .com .io, .store .guru. Pääsääntöisesti kannattaa valita .fi tai .com pääte, mutta voit valita myös muista päätteistä. Jokainen verkkotunnuksen pääte on ostettava erikseen ja maksaa 10-45€/vuosi.

.io domain startup-yrityksille

Virallisesti Brittiläisen Intian valtameren alueen virallinen maatunnus .io on startup-yritysten suosiossa. .io-pääte on yhdistetty myös termistöön input/output, joka selittää sen suurta ja yhä kasvavaa suosiota IT-alan toimijoiden parissa.

.store pääte verkkokaupoille

.store on erityisesti verkkokauppojen käyttöön tarkoitettu verkkotunnuspääte. Pääte sopii erityisen hyvin verkkokauppialle, koska store tarkoittaa kauppaa suomeksi. Hyvän vaihtoehdon .store-päätteelle tarjoaa myös .shop domain.

.guru ammattilaisille tai konsulteille

Monet uudemmat verkkotunnuspäätteet mahdollistavat hauskan tavan brändätä sähköisen liiketoiminnan. Tästä hyvä esimerkki on ammattitaitoisuudesta kertova .guru pääte. Verkkosivustosi voisi olla esimerkiksi verkkosivusto.guru, kirjanpito.kuru tai excel.guru.

.blog pääte blogille

Blogille oivallinen pääte on sisällöstä kertova .blog.

.app pääte pelille tai sovellukselle

Jos sivustosi tarjoaa peliä tai verkkosivustoa, .app saattaa olla sinulle sopiva pääte!

Opi lisää WordPressistä

Opi kirjoitustemme avulla

Visio Sites Logo Purple Background

Miten käyttää Google Search Console?

Ohjeet WordPressin yhdistämiseen Google Search Consoleen Google Site Kit avulla…
Visio Sites Logo Purple Background

Mitä https salaus tekee?

Käytännössä https salaus suojaa verkkosivuston kautta tapahtuvan liikenteen….
Visio Sites Logo Purple Background

Elementor Pro hinta – Mitä lisenssi ja Elementor Pro sivustomme maksaa?

Meidän Elementor Pro WordPress verkkosivuston kehittämismaksun hinta alkaa 1099 eurosta….

WordPress verkkosivut, hakukoneoptimointi & UGC-markkinointi

Tarjoamamme ratkaisut

WordPress verkkosivut

Visio Sites tarjoaa kaiken verkkosivuihin tarvittavan yhdelle sopimuksella. Palveluumme sisältyy verkkosivuston suunnittelu, kehittäminen ja ylläpito. Maksamme verkkotunnuksen, webhotellin, WordPressin ja siihen tarvittavien lisäosien lisenssimaksut. Sivustosi varmuuskopioidaan päivittäin sekä huolehdimme sen ajantasaisuudesta ja turvallisuudesta asiantuntevan tuen ansiosta. Kaikki toimii turvallisesti, tehokkaasti ja laadukkaasti.

Miksi antaa verkkosivusto ylläpidettäväksi?

Visio Sites Oy tarjoaa kattavan ja kustannustehokkaan ratkaisun WordPress-verkkosivujen ylläpitoon. Yrityksellämme on henkilökohtainen sopimus webhotellintarjoajamme kanssa, mikä takaa nopean suorituskyvyn ja optimoidun välimuistin käytön alennettuun hintaan. Yksilöllinen hintamme tarjoaa mahdollisuuden ylläpitää asiakkaidemmekin sivustoja kustannustehokkailla hinnoilla. Lisäksi hakukoneoptimointi ja -ystävällisyys on olennainen osa palveluamme, ja säännöllinen päivitys parantaa sivustosi näkyvyyttä hakutuloksissa. Lisäksi tarjoamme täyden laatutakuun, joten maksat vain, jos olet tyytyväinen lopputulokseen. Valitsemalla meidät, saat riskittömän ja ammattimaisen ratkaisun, joka tukee liiketoimintaasi ja varmistaa verkkosivustosi menestyksen.

  • Kustannustehokas, sillä yrityksenne säästää aikaa sekä rahaa
  • Asiantunteva tuki, joka vastaa kysymyksiinne ja muokkaa sivustoa
  • Näkyvyys hakukoneissa, koska päivitetyt sivut peittoavat passiiviset hakukoneissa
  • Turvallinen, sillä huolehdimme lisäosien päivityksistä sekä vastaamme DDoS-hyökkäyksiin
  • Nopea latausaika, kun huolehdimme tietokantojen siisteydestä ja objektivälimuistin toiminnasta.

Hakukoneoptimointi

Suoritamme hakukoneoptimointia (SEO) niin ylläpitämillemme sivustoille, kuin muidenkin tahojen ylläpitämille sivustoille. Hakukoneoptimointi voi olla sivuston teknistä hakukoneoptimointia, ulkoista hakukoneoptimointia tai hakukoneoptimoidun sisällön tuottamista. Tutustu, miten vain kuuden tunnin työpanoksella nostimme asiakkaan sivuston näkyvyyttä +1900%.

User-generated content markkinointi

UGC (User-Generated Content) tarkoittaa käyttäjien luomaa sisältöä, kuten arvosteluja, kuvia, videoita ja blogikirjoituksia. UGC-sisällöntuotanto on tehokas tapa lisätä brändisi näkyvyyttä ja luotettavuutta. Kehitimme ilmaisen alustan yhdistääksemme user-generated content sisällöntuottajat heitä etsivien yritysten kanssa. Sivustolle on toistaiseksi rekisteröitynyt yli 300 sisällöntuottajaa.