Miten valita verkkotunnus yritykselle?

Valitse yritykselle verkkotunnus, joka on lyhyt, helposti muistettava ja sisältää brändin nimen.

Henri Arvela

WordPress-asiantuntija

Hei, olen Henri, Visio Sites Oy perustaja. Opiskelen kauppatieteitä Tampereen yliopistossa. Visio Sites kehittää WordPress verkkosivustoja Tampereella ja Lahdessa.
verkkotunnus yritykselle

Hyvä verkkotunnus yritykselle on lyhyt, muistettava ja brändiä vahvistava. Se toimii kaikissa kanavissa – puhehaussa, mobiilissa ja printissä – ilman selittelyä. Tässä tiivis malli, jolla teet harkitun valinnan ja minimoit riskit.

  • Valitse brändi ensin, avainsanat tukena – älä päinvastoin.
  • Päätteellä on merkitystä: FI luo paikallista luottamusta, COM skaalautuu.
  • Varmista saatavuus, suojaa variaatiot ja huomioi laki sekä siirtopolku.

Näin valitset verkkotunnuksen yritykselle

  1. Määritä tavoitteet: kotimainen kasvu vai kansainvälinen skaala? B2B vai D2C? Tämä ohjaa sekä päätettä että nimeämistä.
  2. Laita brändi etusijalle: valitse nimi, jonka voit sanoa kerran puhelimessa ja vastaanottaja kirjoittaa oikein. Testaa radio- ja kahvilatesti.
  3. Tarkista saatavuus ja väärinkirjoitukset: onko domain vapaa, ja voitko suojata keskeiset variaatiot (ilman ääkkösiä, väliviivalla/ilman)? Hyödynnä yrityksellesi sopivaa prosessia, esim. domainin vapautta ja varauksia koskevat tarkistukset.
  4. Valitse pääte strategiasta: FI vai COM yritykselle? Tarvitsetko myös muita domain-päätteitä suojausta varten?
  5. Arvioi SEO-vaikutus: brändivetoinen nimi + vahva sisältö voittaa. Lue käytännöt: verkkotunnuksen hakukoneoptimointi.
  6. Huomioi juridiset riskit: tarkista tavaramerkit ja verkkotunnuslaki. Vältä sekoittumista olemassa oleviin brändeihin.
  7. Suunnittele polku: jos vaihdat domainia myöhemmin, tee se hallitusti. Dokumentoi 301-uudelleenohjaukset ja Search Consolen ilmoitus.

Pääte: FI vai COM – vai molemmat?

Yrityksen kotimaiselle kohderyhmälle .fi rakentaa luottamusta ja paikallista signaalia. Kansainväliseen myyntiin .com on edelleen helposti ymmärrettävä ja saatavuudeltaan laaja. Usein paras ratkaisu on priorisoida yksi näkyväksi päädomainiksi ja varata muut suojaustarkoituksiin (esim. fi+com+kirjoitusasu ilman ääkkösiä). Jos laajennat alueellisesti, hyödynnä sijaintisignaaleja ja geostrategiaa osana kokonaisuutta.

Ääkköset, väliviivat ja numerot – käytännön kirjoitettavuus

  • Ääkköset: ä/ö toimivat IDN-domainissa, mutta varaa myös a/o -versio ohjauksilla. Traficom sallii ääkköset .fi-päätteessä.
  • Väliviivat: vältä, jos mahdollista. Jos brändissä on kaksi sanaa, varaa molemmat versiot ja käytä virallisena ilman viivaa.
  • Numerot: käytä vain, jos ne ovat osa brändiä. Muuten syntyy selitysvelkaa (“onko se 7 vai seven?”).

Pidä kirjoitusasu yksiselitteisenä puhehaussa. Jos nimen voi sekoittaa toiseen sanaan, valitse selkeämpi vaihtoehto.

Brändi vs. avainsanat – mikä painaa SEO:ssa?

Algoritmit tunnistavat brändisignaalit, linkkiprofiilin ja sisällön laadun. Avainsana domainissa ei enää tuo varmaa etua, joskus jopa heikentää luotettavuusviestiä. Panosta brändiin ja rakentavaan sisältöön: tee avainsanatutkimus, optimoi sisällöt ja sisäinen linkitys. Jos valitset kuvailevan nimen, pidä se napakkana ja vältä yliselittäviä yhdistelmiä.

Saatavuus, suojaus ja portfolion hallinta

Kun verkkotunnus yritykselle on valittu, suojaa se laajasti:

  • Varaa pääkirjoitusasut (ääkköset/ilman, väliviiva/ilman, yksikkö/monikko).
  • Varaa keskeiset päätteen vaihtoehdot (fi, com) sekä riskialttiit sekoittumat.
  • Aseta ohjaukset ja keskitetty canonical päädomainille, jotta et hajauta signaaleja.

Jos käytät lyhennettä, varmista että täysi nimi ohjataan lyhenteeseen tai toisin päin – ei molempiin. Hyödynnä sivustokartan ja sisäisten linkkien kautta selkeää signaalia yhdelle päädomainille.

Kansainvälistyminen ja sijaintisignaalit

Laajentaessa valitse malli: yksi .com monikielisenä, tai maakohtaiset ccTLD:t (de, se). Jos käytät yhtä domainia, ota käyttöön hreflang ja rakenna URL-rakenne /fi, /en, /se. Katso myös domain-päätteiden merkitykset ja mieti markkina kerrallaan. Paikalliset osoitteet, puhelinnumerot ja kielikohtainen sisältö vahvistavat relevanssia.

Domainin vaihto – tee se oikein

Jos päädyt vaihtamaan domainin, suunnittele siirto huolellisesti: täydet 301-uudelleenohjaukset sivutasolla, päivitetty XML-sivustokartta ja Search Console -osoitteenmuutos. Päivitä myös analytiikka, sähköpostit ja mainostileihin liittyvät URL:t. Näin säilytät linkkisignaalit ja minimoit väliaikaisen heilahtelun.

Checklist siirtoon

  • 301-uudelleenohjaukset vanhasta jokaiselle uudelle URL:lle
  • Canonical- ja hreflang-päivitykset
  • Uusi sivustokartta ja indeksoinnin valvonta
  • Search Consolen ilmoitus ja seuranta Google Search Consolessa

Riskit ja juridiikka nopeasti

Tee taustaselvitykset tavaramerkeistä ja rekistereistä ennen ostopäätöstä. Vältä sekoittuvia nimiä ja varaudu puolustamaan brändiäsi, jos kohtaat typosquattingia. Kotimaisissa .fi-käytännöissä sekä kansainvälisissä riidanratkaisuissa on selkeä prosessi, joita kannattaa hyödyntää, jos joku hyödyntää brändiäsi harhaanjohtavasti.

Hyvä verkkotunnus on investointi – tee päätös rauhallisesti

Verkkotunnus yritykselle on pitkäaikainen perusta: brändi ensin, selkeä kirjoitettavuus ja strateginen pääte. Suunnittele suojaus, varaa olennainen portfolio ja pidä kaikki signaalit yhdessä päädomainissa. Kun perusta on kunnossa, hakukonetyö tehostuu ja brändi rakentuu ilman kitkaa – kanavasta riippumatta.

Hyödyllisiä jatkolinkkejä: miten valita verkkotunnus, verkkotunnuksen hakukoneoptimointi, FI vai COM -päätös, domain-päätteet, domainin saatavuus, verkkotunnuslaki, avainsanatutkimus, Search Console -käyttö.

Opi lisää WordPressistä

Opi kirjoitustemme avulla

follow nofollow

Mitä eroa on follow- ja nofollow-linkeillä?

Follow välittää PageRankia, nofollow ei aina. Pureudumme rel-attribuutteihin, vaikutuksiin indeksoinnissa…
Visio Sites Logo Purple Background

Ilmoitus: Yrityksen tilinumero on vaihtunut.

Visio Sites Oy vaihtoi pankkia 7.10.2025…
guest posting

Guest posting vs. linkkivaihto: kumpi kannattaa valita?

Guest postit vai linkkivaihto? Plussat, miinukset, riskitasot ja Google-ohjeistukset. Käytännön…

WordPress verkkosivut, hakukoneoptimointi & UGC-markkinointi

Tarjoamamme ratkaisut

WordPress verkkosivut

Visio Sites tarjoaa kaiken verkkosivuihin tarvittavan yhdelle sopimuksella. Palveluumme sisältyy verkkosivuston suunnittelu, kehittäminen ja ylläpito. Maksamme verkkotunnuksen, webhotellin, WordPressin ja siihen tarvittavien lisäosien lisenssimaksut. Sivustosi varmuuskopioidaan päivittäin sekä huolehdimme sen ajantasaisuudesta ja turvallisuudesta asiantuntevan tuen ansiosta. Kaikki toimii turvallisesti, tehokkaasti ja laadukkaasti.

Miksi antaa verkkosivusto ylläpidettäväksi?

Visio Sites Oy tarjoaa kattavan ja kustannustehokkaan ratkaisun WordPress-verkkosivujen ylläpitoon. Yrityksellämme on henkilökohtainen sopimus webhotellintarjoajamme kanssa, mikä takaa nopean suorituskyvyn ja optimoidun välimuistin käytön alennettuun hintaan. Yksilöllinen hintamme tarjoaa mahdollisuuden ylläpitää asiakkaidemmekin sivustoja kustannustehokkailla hinnoilla. Lisäksi hakukoneoptimointi ja -ystävällisyys on olennainen osa palveluamme, ja säännöllinen päivitys parantaa sivustosi näkyvyyttä hakutuloksissa. Lisäksi tarjoamme täyden laatutakuun, joten maksat vain, jos olet tyytyväinen lopputulokseen. Valitsemalla meidät, saat riskittömän ja ammattimaisen ratkaisun, joka tukee liiketoimintaasi ja varmistaa verkkosivustosi menestyksen.

  • Kustannustehokas, sillä yrityksenne säästää aikaa sekä rahaa
  • Asiantunteva tuki, joka vastaa kysymyksiinne ja muokkaa sivustoa
  • Näkyvyys hakukoneissa, koska päivitetyt sivut peittoavat passiiviset hakukoneissa
  • Turvallinen, sillä huolehdimme lisäosien päivityksistä sekä vastaamme DDoS-hyökkäyksiin
  • Nopea latausaika, kun huolehdimme tietokantojen siisteydestä ja objektivälimuistin toiminnasta.

Hakukoneoptimointi

Suoritamme hakukoneoptimointia (SEO) niin ylläpitämillemme sivustoille, kuin muidenkin tahojen ylläpitämille sivustoille. Hakukoneoptimointi voi olla sivuston teknistä hakukoneoptimointia, ulkoista hakukoneoptimointia tai hakukoneoptimoidun sisällön tuottamista. Tutustu, miten vain kuuden tunnin työpanoksella nostimme asiakkaan sivuston näkyvyyttä +1900%.

User-generated content markkinointi

UGC (User-Generated Content) tarkoittaa käyttäjien luomaa sisältöä, kuten arvosteluja, kuvia, videoita ja blogikirjoituksia. UGC-sisällöntuotanto on tehokas tapa lisätä brändisi näkyvyyttä ja luotettavuutta. Kehitimme ilmaisen alustan yhdistääksemme user-generated content sisällöntuottajat heitä etsivien yritysten kanssa. Sivustolle on toistaiseksi rekisteröitynyt yli 300 sisällöntuottajaa.