Orgaaninen hakukonenäkyvyys on elintärkeä osa verkkosivustosi menestystä. Se ei ainoastaan houkuttele oikeaa kohdeyleisöä, vaan myös vahvistaa yrityksesi brändiä pitkäaikaisesti. Visio Sites Oy on erikoistunut verkkosivujen suunnitteluun, kehittämiseen ja ylläpitoon, ja tässä artikkelissa jaamme parhaita tapoja, joita itsekin käytämme orgaanisen hakukonenäkyvyyden lisäämiseksi.
Oikea rakennemuoto ja hierarkia
Hakukoneiden, kuten Googlen robotit, ”hämähäkit”, selaavat internettiä jatkuvasti liikkuen linkistä toiseen. Hämähäkit näkevät kaiken internet-sisällön tekstitiedostoina. Kun ne löytävät uutta tai päivitettyä tietoa, ne ilmoittavat siitä ”indeksille”, jonka jälkeen sisältö näkyy Google haussa.
Siis vaikka verkkosivut kehitettäisiin WordPressin ”palikka muokkaimella”, näkyy ne Googlen verkkosivuista kerääville hämähäkeille tekstitiedostoina. Tästä johtuen Google suosii selkeästi jäsenneltyä sisältöä ja hierarkia on tärkeä osa sivuston optimointia.
Hierarkia verkkosivuston otsikoissa ja teksteissä
Hakukoneet arvostavat selkeästi jäsenneltyä sisältöä. Tämän vuoksi tekstin hierarkia on tärkeä osa sivuston optimointia.
Jokaisella sivulla tulee olla vain 1 H1-tason otsikko, joka kuvaa tekstin pääsisällön. Tämän otsikon tulisi sisältää avainsana, joka kuvaa sivun pääsisällön.
Käytä H2-otsikoita erottelemaan eri osiot sivulla. Myös näiden otsikoiden tulisi sisältää avainsanoja. Tarkenna H2-otsikoiden alaosioita H3 ja alemman tasoisilla otsikoilla käyttäen hierarkiaa.

Himmeli tämän artikkelin otsikkojen hierarkiasta.
Kuvien ja alt-tekstien optimointi
Kuvien optimointi on yksi tärkeimmistä ja usein unohdetuista tavoista kohentaa verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä.
Alt-tekstien optimointi
Alt on lyhenne sanasta alternative, joka suomentuu vaihtoehtoinen. Vaihtoehtoinen teksti kertoo hakukoneille, mitä kuva esittää. Mikäli valokuvan lataaminen verkkosivuilla epäonnistuu, näkyy kuvan tilalla vaihtoetoinen teksti.
Valokuvaa tulee kuvailla mahdollisimman tarkasti ja sisällyttää mahdollisesti sopivia avainsanoja.

Hyvä alt-teksti: Tietokone, jonka näytöllä näkyy verkkosivujen koodia, vaaleanpunaisella taustavalolla.
Yllä on esimerkki hyvästä vaihtoisesta tekstistä. Voit opetella lisää vaihtoehtoisista teksteistä W3 sivuilta.
Kuvien koko ja resoluutio
Pienennä kuvien kokoa ja resoluutiota vaikuttamatta merkittävästi kuvien laatuun. Muuta myös kuvat uuden sukupolven webp-tiedostoiksi ja poista meta-tiedot, jos ne eivät ole merkityksellisiä sivustosi kannalta. Nämä muutokset voit tehdä ilmaisilla työkaluilla, kuten birme.net.
Kuvien tarjoaminen mahdollisimman pieninä tiedostoina nopeuttaa sivuston latautumista ja on yksi tärkeä hakukonenäkyvyyteen vaikuttava tekijä.
Laadukas sisältö parantaa hakukonenäkyvyyttä
Hakukoneet kilpailevat toisiaan vastaan siinä, kuka pystyy tarjota käyttäjilleen mahdollisimman laadukasta ja relevanttia sisältöä. Ne siis suosivat sivustoja, joilta tätä tietoa löytyy.
Tämä on yleinen syy, jonka takia monet yritykset, mukaan lukien Visio Sites Oy, pyörittävät verkkosivuillaan blogia. Pelkkä tuotteen kuvaus sekä hinnasto ei usein olisi kovin laadukasta sisältöä hakukoneiden näkökulmasta.
Avainsanatutkimus
Tee avainsanatutkimus jo ennen, kuin alat luomaan tekstejä verkkosivuillesi. Siirry hakukoneen käyttäjän asemaan ja mieti, mitä hän voisi hakea etsiessään verkkosivujasi.
Kun olet löytänyt sopivia avainsanoja, liitä niitä sivusi kriittisiin paikkoihin, kuten otsikot, alaotsikot, ensimmäinen lause, meta-tiedot ja vaihtoehtoiset tekstit.
Avainsana-analyysiin on hyvä perehtyä syvemminkin. Voit kohdentaa verkkosivuasi myös pitkiin hakusanoihin, joita haetaan usein vähemmän, mutta niillä näkyminen saattaa olla helpompaa. Lisäksi pitkien avainsanojen kautta sivustollesi löytäneet ovat todennäköisempia konversoitua asiakkaiksi. On hyvä myös vertailla sivustoasi kilpailijoiden hakukonenäkyvyyteen ja avainsanoihin. Voit lukea lisää avainsanoista tästä Sampsa Vainion artikkelista.
Pitkä ja kattava sisältö
Pitkä ja kattava sisältö, joka vastaa käyttäjän kysymyksiin näkyy hyvin hakukoneissa. Pitkään tekstiin on myös helppo liittää avainsanoja luontevasti. Lisäksi se vaikuttaa luotettavalta ja saa käyttäjät viipymään pidempään.
Sisäinen linkitys
Sisäinen linkitys auttaa hakukoneita ymmärtämään sivustosi rakennetta ja merkitystä. Linkitä sivustosi sisällä relevanteille sivuille, jotka täydentävät lukijan tietämystä.
Sivuston latausnopeus: nopea sivusto saa korkeamman sijoituksen
Google arvostaa sivustoja, jotka latautuvat nopeasti. Mikäli verkkosivusi latautuvat hitaasti, saattaa vierailija pompata pois sivuiltasi. Nämä yhdessä vaikuttavat erittäin negatiivisesti hakukonenäkyvyyteesi.
Varmista, että sivustosi on käyttäjäystävällinen
Hakukoneet huomaavat, millä sivuilla kävijät viihtyvät. Viihtyisällä sivulla on selkeä navigointi, selkeät toimintakehotteet (CTA, call to action) sekä mielekäs ulkoasu.
Varmista, että navigointisi on selkeä ja yksiselitteinen kaikilla laitteilla. Sijoita käyttäjän toimintaa ohjaavia toimintakehote painikkeita olennaisiin paikkoihin.
Backlinkit sekä vieraskirjoittaminen
Kun Google perustettiin 1998, laadukkaat ”backlinkit”, eli takaisinlinkit olivat tärkein hakukonenäkyvyyteen vaikuttava tekijä. Nämä ovat linkkejä muilta sivustoilta, jotka ohjaavat sinun sivustollesi. Google lukee näitä ikäänkuin suosituksina. Tämä on edelleen tärkeä tekijä hakukonenäkyvyyden lisäämiseksi.
Voit tehdä laadukasta ja arvokasta sisältöä, joka saa takaisinlinkkejä. Tämän lisäksi voit ruveta vieraskirjoittajaksi. Vieraskirjoittaminen tarkoittaa, että kirjoitat artikkeleja muiden nettisivuillesi ja sisällytät niihin linkkejä omaan sivustoosi.
Profiilien luonti verkkosivuja varten
Luo verkkosivuihisi liittyviä profiileja sosiaaliseen mediaan ja linkitä sivustosi näihin. Sen lisäksi, että nämä linkit luetaan sekä backlinkeiksi, kävijöiden lisääntyminen sivustolla sosiaalisen median kautta ruokkii myös orgaanista näkyvyyttä.
Luo ja optimoi myös yrityksesi Google My Business -profiili. Tämä parantaa näkyvyyttä erityisesti paikallisissa hakutuloksissa.
Säännöllinen analytiikka ja optimointi.
Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi. Analysoi sivustosi suorituskykyä sekä näkyvyyttä hakutuloksissa säännöllisesti ja tee tarvittavat parannukset.
Google Analytics ja Google Search Console
Meillä Visio Sites Oy:llä jokaisen asiakkaan sopimukseen kuuluu verkkosivujen ylläpitäminen sekä päivittäminen. Mikäli asiakas ei anna päivittämistoimeksiantoja, suoritamme hakukoneoptimointia. Hakukoneoptimointi onkin yksi lempi puuhistamme!
Yhteenveto verkkosivujen hakukone-näkyvyyden parantamisesta
Orgaanisen hakukonenäkyvyyden parantaminen on monivaiheinen prosessi, joka vaatii tarkkaa suunnittelua ja jatkuvaa optimointia. Visio Sites Oy auttaa yrityksiä kaikenkokoisissa hakukoneoptimoinnin haasteissa. Yhdistämällä laadukkaan sisällön, teknisen optimoinnin ja käyttäjäystävällisen suunnittelun, voidaan verkkosivu asettaa ylläpitämään korkeita hakukonesijoituksia.